Co zrobić, aby wyeliminować problemy ze snem? Jak zdrowo spać i się wysypiać?

Jak podają raporty, blisko połowa Polaków narzeka na jakość swojego snu. Bezsenność, nadmierna senność, koszmary senne i inne problemy ze snem sprawiają, że jesteśmy niewyspani, a nasz organizm niedostatecznie zregenerowany. Jak temu zaradzić? Co zrobić, aby wyeliminować problemy ze snem?

Termin „zdrowy sen” definiowany jest jako sen gwarantujący pełną regenerację, przebiegający w sposób spokojny, bez żadnych zakłóceń. Wbrew pozorom – nawet osoby z największymi problemami sennymi, mogą się z tym skutecznie uporać.

8 sposobów na zdrowy sen

Chcesz, aby Twój sen wskoczył na wyższy poziom? Poznaj 8 kluczowych porad, które z pewnością przyczynią się do poprawy Twojego snu i potencjalnie wyeliminują problemy ze snem.

1. Przygotuj wygodne łóżko

Dobór materaca, poduszki, a nawet kołdry – ma fundamentalne znaczenie dla Twojego komfortu. Wygoda snu jest bardzo istotna, dlatego też – spraw sobie wygodny materac, dopasowaną poduszkę i kołdrę, która spełni Twoje oczekiwania.

Nie oszczędzaj! Dobry, wygodny materac sporo kosztuje. Jesteśmy jednak przekonani, że wydane pieniądze bardzo szybko zaczną na siebie pracować – Twoje ciało będzie wypoczęte i zdolne do wydajniejszej pracy w ciągu dnia.

2. Przygotuj sypialnię

Multum osób – nieszczególnie przykłada się do przygotowania miejsca snu. Zadbaj o to, aby sypialnia była wywietrzona (dotleniona), a temperatura oscylowała w granicach 20 stopni Celsjusza.

Dobrą praktyką okazuje się również regularne wietrzenie pościeli (najlepiej bezpośrednio przed snem). Regularnie należy również ozonować mieszkanie.

3. Nie jedz bezpośrednio przed snem!

Kolacja to bardzo ważny posiłek. Nie mniej jednak, objadanie się przed snem nie jest wskazane. Po pierwsze posiłek musi być lekkostrawny. Najlepiej aby był pozbawiony węglowodanów (materiał energetyczny nie jest potrzebny!) i co kluczowe – spożywany najpóźniej na 3 godziny przed snem.

Nie ma najmniejszej potrzeby, aby angażować nasz układ trawienny na noc.

4. Wyłącz telewizor, radio i inne odbiorniki, które absorbują Twoją uwagę!

Lubisz zasypiać z włączonym telewizorem? Grające w tle radio ułatwia Ci zasypianie? Być może tak jest, jednakowoż – samo zasypianie to jedno, a jakość snu to drugie. Grający w tle telewizor – negatywnie wpływa na Twój sen. Wyłącz telewizor, radio i wszelkie odbiorniki, które zakłócają ciszę. Dzięki temu, zwiększy się udział czasowy tzw. głębokiego snu, co pozwoli Ci obudzić się bardziej wypoczętą/wypoczętym.

5. Nie bój się suplementów diety!

Wiele osób ma krytyczny stosunek do wszelkiego rodzaju wspomagaczy snu, tj. tabletek i innych preparatów nasennych. Częściowo jest to jak najbardziej zasadne, bowiem – silne preparaty mogą uzależniać. Nie należy ich jednak mylić z naturalnymi, ziołowymi suplementami diety, które działają relaksująco i uspokajająco. Nie bój się po nie sięgać – tego typu środki nie uzależniają.

6. Energetyki: energy-drinki, kawa, mocna herbata

Uwielbiasz pić kawę? A może uzależniłeś/aś się od energy-drinków? Pomijają kwestie wpływu na zdrowie, musisz z nich zrezygnować – gdyż mają one negatywny wpływ na sen. Kawa może działać przez 12 godzin (podobnie inne napoje energetyzujące).

7. Relaks w ciągu dnia

Relaks pełni bardzo ważną rolę. Niestety – wiele osób o tym zapomina, co sprawia, że nie jesteśmy wstanie uporać się ze stresem i jego negatywnymi skutkami.

Formy relaksacyjne mogą przybierać rozmaite formy, począwszy od medytacji i jogi, poprzez dobry film i książkę, a skończywszy na sporcie.

8. Bądź aktywny/a!

Co do tego, że aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na zdrowie, nie trzeba nikogo przekonywać. Dobra kondycja fizyczna, ma również wpływ na jakość naszego snu. W im lepszej jesteśmy formie, tym nasz sen jest lepszy.

Podczas aktywności fizycznej dochodzi do lepszego dotlenienia i spalania zmagazynowanej tkanki tłuszczowej, która może prowadzić do problemów z oddychaniem.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *