Poradnik dietetyczny dla seniora

Dieta każdego człowieka powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin. Ciągłe urozmaicanie diety, jej różnorodność, stanowią najprostszy sposób na dostarczanie wszystkich tych składników w jak największych ilościach. Wpływają one w istotny sposób na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie organizmu. Dotyczy to osób w każdym wieku, również osób starszych.

Dieta dla seniora powinna przede wszystkim uwzględniać jego stan zdrowia i zmiany zachodzące w jego organizmie, m.in. utratę apetytu, zaburzenia trawienia i przyswajania składników pokarmowych czy zmniejszone uczucie pragnienia. Ograniczenie aktywności fizycznej również wpływa na indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne seniorów.

Zalecaną dietą dla osób starszych jest dieta lekkostrawna z ograniczeniem cukrów prostych, przede wszystkim w postaci słodyczy, jak również z ograniczeniem tłuszczy pochodzenia zwierzęcego (masło, smalec). Powinna być bogata w witaminy, zwłaszcza witaminy antyoksydacyjne, jak witamina A, C i E. Dlatego bardzo istotne jest by osoby starsze pamiętały o codziennym spożywaniu w swojej diecie warzyw, zarówno w postaci surowej jaki i gotowanej lub pieczonej, a także owoców. Ważny jest udział produktów zbożowych, nasion, przetworów mlecznych i ryb, zwłaszcza ryb morskich, które stanowią istotne źródło kwasów omega-3.

Jednak oprócz odpowiedniej wartości odżywczej, w diecie osób starszych, najważniejsze jest to, by posiłki były smaczne, a swoim zapachem i wyglądem zachęcały do jedzenia i pobudzały apetyt. Takie połączenie diety smacznej i wartościowej odżywczo najkorzystniej wpływa na poprawę stanu zdrowia i na samopoczucie.